Carvingový oblouk se začal skloňovat ve všech pádech, protože je jednoznačně rychlejší než klasické smýkané oblouky. Tím jsme si už v počátku odpověděli na otázku, zda se ho musíte učit. Pokud nejste závodník, který mezi brankami bojuje o každou setinu, nemusíte. Sami se rozhodněte, zda chcete svahy smýkat paralelními obloučky nebo krájet carvingovým obloukem.
Carvingový oblouk – co to je.
V carvingovém oblouku jedeme po celé délce oblouku po hranách a mezi jednotlivými obloučky pouze tzv. přehraníme – tedy překlopíme lyže z jedné hrany na druhou. Lyže tedy po skluznicích v dokonalém carvingovém oblouku nejedou nikdy. Při carvingu využíváme přirozené fyzikální vlastnosti vykrojených lyží – ty zatáčí tak, jak jim jejich rádius velí. Kratší hodně vykrojené slalomové lyže, provádějí krátký oblouk, dlouhé a málo vykrojené lyže provádějí delší oblouk.
Carvingový vs paralelní oblouk
Pokud chcete vědět, zda jezdíte carvingovým nebo smýkaným (paralelním) obloukem, podívejte se na svou stopu ve sněhu. Dokonalá carvingová stopa vypadá jako koleje, dvě tenké rýhy ve sněhu, které se lehce rozmažou pouze v místě, kde lyžař přehraňoval. Naproti tomu stopa lyžaře, který jezdí klasicky, bude širší a v místě, kde přechází z oblouku do oblouku úplně rozmazaná. Asi jako byste stopu rozmetli koštětem.
Tyto dvě techniky se od sebe liší právě tím, po které části lyže jedeme, zda po hraně nebo ploše. V obou případech ale platí základní zásada, že váha lyžaře leží na vnější noze a udržujeme základní lyžařský postoj s vahou vpředu a lehce pokrčenými koleny. Přechod z jednoho druhu oblouku do druhého není nijak složitý. I ti nejlepší carveři v krizové situaci na příliš prudkém kopci nebo v nepříznivém terénu smýknou, když se jim lyže rozjíždí.
Zde také leží ten sněhem zasypaný pes carvingového oblouku. Zatímco paralelními obloučky dobrý lyžař reguluje rychlost, carver nechává lyže jet. Carvingový oblouk nebrzdí. Naopak, bez patřičné rychlosti ani carvingový oblouk provést nejde, protože fyzika vám nedovolí se správně naklonit. Milovníci pomalé a pohodové jízdy tak carvingu nikdy nepropadnou. Proto se jízda po hranách učí až jako nadstavba nad dokonale zvládnutý paralelní oblouk. Nadstavba, kterou ani většina lyžařů nepotřebuje k tomu, aby se po právu nazývali dobrými lyžaři.
Carving jako styl jízdy
Když sledujete nejlepší lyžaře na světě v televizi, všimněte si, že se oblouky snaží jet co nejvíc po hranách. Ale také oni, když potřebují oblouk zkrátit a vejít se do branky, zahraní, smýknou a čistý carving opustí. Protože pokud carvujete, jedete v podstatě tam, kam vás vede rádius vašich lyží. Dobrý carver umí oblouk utáhnout nebo rozvolnit pouhým šlápnutím do lyže, ale to už se pohybujeme v jiné lize, kterou na černé sjezdovce udrží málokdo. Většina dobrých carverů se na prudkém svahu či v rozježděném terénu také uchýlí ke smýknutí nebo zahranění, protože si nemohou dovolit nechat lyže jet tam, kam je vede fyzika. To by je taky mohla navést do stromu nebo do sedící skupinky snowboardistů. Pokud vám tedy někdo tvrdí, že jezdí „jedině carving a vždycky carving,” máte všechny důvody myslet si o tom své.
Jak na carvingový oblouk
Dobře, ještě jsme vás neodradili a rádi byste se carvingový oblouk naučili?
Tak pojďme na to:
Dokud neovládáte carvingový oblouk na mírném terénu, ani se o něj nepokoušejte na prudším svahu. Ať se vám do jízdy nevloudí nepříjemné zlozvyky.
Vhodné lyže pro carvingový oblouk
Carving můžete jezdit v podstatě na jakýchkoliv kvalitních lyžích.
Vykrojení neboli rádius rozhoduje o tom, jak utažený nebo volný oblouk lyže vykrojí. Vykrojenejší lyže také zatáčí ochotně už v nízkých rychlostech, naopak rovnější lyže potřebují rychlost.
Pro zvládnutí carvingového oblouku jsou nutné nabroušené hrany – s tupými lyžemi carving nezvládne ani mistr světa.
Aby lyže držela na hraně, musí mít také tvrdost odpovídající vaší váze. O tom, jak vybrat sjezdové lyže pro pokročilého lyžaře, jsme psali zde. Značka lyží roli nehraje.
Takže jaký je první krok, když se chcete naučit carvingový oblouk?
Pak se teprve vydejte na nějakou pěknou modrou sjezdovku.